דוקטור גיל גרטל

המסע ככלי חינוכי משמעותי

גיל בעל תואר שלישי בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב.
את המחקר שלו עשה בנושא "טיולי בתי הספר".
משנת 1995 מנהל שותף בחברת הצוות הדידקטי בע"מ: מרכז צוותי פיתוח של תוכניות לימודים ותוכניות הדרכה, וכן מרכז צוותי מחקר והערכה של תוכניות חינוכיות. 
גיל כתב וערך עשרות חוברות בנושאי תכניות לימודים ודוחות הערכה בהם מחקר הערכה של מסע ישראלי בשנת 2012.

 

תקציר הרצאה: 
הרצאה זו מובאת מנקודת המבט של מי שעוסק בתכנון, ליווי וביצוע של המהלך החינוכי של מסע הזהות. 
טיולים, סיורים ומסעות, בהקשר התיירותי ובהקשר החינוכי, הן תופעות תרבותיות חדשות יחסית, של מאות השנים האחרונות. אולם 'מסע אל מקום' הוא מהלך עתיק יומין, המוכר בשם 'עליה לרגל'. 
בעליה לרגל, כמו גם בטיולים ומסעות, אנו פוקדים מקום מסוים המבטא עבורנו רעיון מסוים. מתרחשת כאן תנועה בשני רבדים: ברובד הממשי, הליכה מהבית אל המקום הנבחר; וברובד הרעיוני, משגרת החולין אל הקדושה או האדרה של הרעיון. כך למשל, קברו של בנימין זאב הרצל, המבטא עבורנו את רעיון הציונות: עצמאות ליהודים בארץ ישראל. 
מדוע נדרש המקום לצד העיסוק הרעיוני? 
משום שזו הדרך הטבעית שבה מתפתחת ההכרה שלנו. רעיונות מופשטים נבְנים ומובַנים על בסיס מושגים ממשיים שרכשנו בעבר. כך למשל, הזהות שלנו מתפתחת מרכביה הממשיים: מה יש לי, מה אני יכול לעשות וכדומה, אל המרכיבים המופשטים: מחשבות, מאוויים, ערכים וכדומה.
חשיבותו של המקום, שהוא מהווה את המסד הממשי, התומך ביכולתנו להתייחס לרעיונות מופשטים. 
המהלך החינוכי של מסע אל מקום הוא הפוך בכוונתו ממסע עליה לרגל. בעוד שבעליה לרגל אנחנו מחזיקים ברעיון ומשליכים אותו על המקום; הרי כוונת המסע החינוכי להעביר, באמצעות המקום, את הרעיון לתלמידים. 
כדי שמהלך מורכב זה יצליח, יש להתייחס למספר משתנים:
ראשית יש לבחור מקום (ומועד) שיהיו קשורים בצורה הטובה ביותר אל הרעיון שאנו מבקשים להעביר לתלמידים.
נדרש גם לאזן בין ידע לבין ערכים. כלומר בין מה שצריך (ולעיתים חייבים) לדעת אודות המקום והאירועים שהתרחשו בו, לבין הרעיון הערכי הנובע מהאירועים.
במסע ראוי שיהיה שילוב בין התנסות פעילה של התלמידים, חוויה תחושתית תנועתית, לבין ההמשגה, המתרחשת באמצעות הדרכה מילולית, אינטלקטואלית.
עוד חשוב לשלב בין שלבים של פעילות אישית, כגון התנסות של כל תלמידה ותלמיד לעצמם, לבין שלבים של פעילות חברתית שבהם הקבוצה תומכת ומלווה את התפתחותו של היחיד.
ולבסוף, ראוי לאזן בין פעולה חינוכית המתרחשת מהמדריך אל התלמידים, כגון מסירה והנחלה, לבין פעולה חינוכית המתרחשת מהתלמידים החוצה, כגון עיבוד והבעה של הנלמד או שימוש במה שנלמד. 
מסעות בתי הספר בשנותיה הראשונות של המדינה ומשמעותם לנוער של אז. זווית אישית של משתתף במסעות.